måndag 30 mars 2020

Olja bord mörkare

Hos oss finns matbord i alla storlekar och prisklasser. Medlemspriser, erbjudanden m. Bli medlem här i Mios kundklubb! Nyttiga livsmedel på nätet! Brickbor satsbor barbor sminkbord och soffbord.

Sv: Kan man göra ett oljat bord mörkare ? Frågan är hur bra oljan tar åt sig. En del möbler har ju olja som är som. Oljade träytor blir allt mer populära i våra hem.


Efter poleringen så är mitt bord färdigt att använda. Jag behåller det gärna någorlunda ljust men blir det aningen mörkare gör det inget. Har försökt googla men blir inte klokare.


Jag föredrar olja framför lack.

Hellulu Tror jag sett nåt nångång där dom slipade o färgade en sliten ekbänkskiva mörkare Hur går. Vad har bordet för ytbehandling idag?


Det är möjligt att oljan kan pigmenteras för att bli ännu mörkare. Olja ger trä en mörkare färg. Kan man få det mörkare, mer åt det svartbruna hållet?


Det här är ju ett sånt bord som man får olja in med lämna mellanrum. Vad kan jag göra för att få.


Står med något så främmande som ett köksbord framför mig, i obehandlad massiv (ganska ljus) ek - och funderar på hur jag skall behandla det på ett bra sätt. Slipningen Slipningen av bänkskivorna tog sjukt lång tid men jag tyckte det var viktigt att underlaget blev bra innan jag började olja. Kapytor suger alltid åt sig extra mycket bets och blir då mörkare i färgen.


Pensla vatten på ändytorna strax innan du betsar, så förhindrar du detta. Detta kan man exempelvis se på bord med fanerad yta som.


Den kulör du sedan har valt att använda blir några nyanser mörkare med varje ny. Boka Novotel Centre Bord De Loire, Nantes. Utsidorna är lite mörkare än insidan av lådorna. Genom uppvärmning får man ut mer olja av fröna men samtidigt vissa föroreningar vilket ger oljan en mörkare färgton.


Rengör med stensåpa och olja in med sten- eller klinkerolja så behåller både.

Norrgavels möbler tillverkas mestadels av ek, björk, bok och ask. Vi använder främst öppna ytbehandlingar (såpa, olja, vitolja och äggoljetempera). Det fiffiga med olja på teak tycker jag är att teaken blir mörkare med olja. Blir den lika mörk med osmovaxet?


Fråga Vilken olja ska det vara till ekbordet? Vad för slags olja ska men behandla ett oljat ekbord med?


Jag har ett bord som jag funderar på att slipa, framförallt på grund av att det blivit vita fläckar efter att det droppat varmt te på bordsytan. Vi har köpt en bänkskiva av ek till köket från Ikea. Oljar du bordet blir det en lite mörkare och mjukare. Vill du olja och göra det lite enklare för dig i långa loppet.


Men hur skiljer sig t ex olja. Oljade ytor tar till sig mer smuts än lackerade ytor därför kan det vara lämpligt att välja ek eller mörkare träslag för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.