fredag 18 oktober 2019

Kall fisksås skolan

Minns ni den kalla dillsåsen man fick i skolan, ja precis den man dränkte tallriken med. Detta recept blir precis som skolans fisksås, sååååå god! Idag ska Nomi ta hem tre kompisar från skolan.


Minns du den kalla, vita såsen som man alltid fick till fiskpinnarna i skolan ? En filbaserad sås, utan några tydliga smaker egentligen… Det låter otroligt. Stekt fisk, kall sås och potatis var mångas favorit i skolan. Här är receptet på den goda såsen! Ingredienser kall dillsås.


Skapa en ny samling (max tecken): Spara till din samling. Detta är rena rama lyxmaten från tiden man gick i skolan. Den absoluta höjdpunkten när panerad fisk, potatismos, kall dillsås och ärtor stod på menyn.


Kall fisksås skolan

Panerad fisk med kall sås. Minns att man alltid fick kall filsås man alltid fick till panerad fisk i skolan ? Jag har alltid tyckt att den såsen ska det vara till just panerad fisk, inget.


Någon som har receptet på den kalla supergoda fisksåsen man fick i skolan som liten? Jag fullkomligt älskade den, men. Kall dillsås (skolans fisksås ) dl gräddfil dl filmjölk, vanlig yoghurt eller cremefraiché (jag rekommenderar filmjölk) dl majonäs dl.


Kall fisksås, passar bra till stekt fisk. Om man vill kan man tillsätta ½ dl majonäs i såsen, men jag gör den utan och det blir precis lika gott.


En sak som dom flesta verkar minnas från skolmaten är den goda kalla fisksåsen som serverades till panerad fisk. Den var faktiskt en favorit hos mig också. Det fanns nog ingen som inte älskade när det vankades stekt fisk och kall sås i skolan ! En kall sås svalkar gott till het mat och är gott till lax och grillat.


Här hittar du våra goda recept på kalla såser. Gott att doppa bröd i också! Liva upp din fiskrätt med en god och härlig fisksås.


Här har vi samlat massvis med recept på både varma och kalla såser som passar till fisk. Till gravad och rökt lax är hovmästarsås en klassiker men somliga tycker att den är väl söt.


En kall eller varm hollandaisesås kan vara ett alternativ. Skolans fisksås - Kall dillsås. Kall sås till fisken på skolans vis. Kommer ni ihåg den där kalla såsen skolan serverade till fisk?


Kall fisksås skolan

Jag minns att vi hade en god sås till panerad fisk i skolan för ca år sedan. Mycket god kall fisksås - en enkel sås som passar till fisk.


Prövade fram en ny kall sås – den blev himmelskt god. Passar bra att servera till all fisk. När jag gick i skolan älskade jag. Många år senare när jag själv arbetade som husmor för ett sommarkollo fick jag lära mig att göra kall fisksås av en.


Jag kommer ihåg den från min skoltid och mina barn äter den i skolan fortfarande. Jag gjorde en mil kall sås på gräddfil, riven gurka, gräslök och dill. Vi åt den smörstekta torsken med gurksåsen, kokt potatis.


Kall fisksås skolan

Stor skål kall dillsås (skolans fisksås ) dl gräddfil dl filmjölk, vanlig yoghurt eller cremefraiché.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.