tisdag 29 oktober 2019

Kall beasås

En hemgjord kall bea är bra mycket godare än dom köpta och superenkelt är det också. En lättlagad kall bearnaise. Kall bearnaisesås som passar riktigt bra till grillat nötkött men även till annat kött och kyckling. Recept på kall béarnaisesås.


Enkel kall sås med béarnaisesmak som du gör på minuter. Godaste såsen till grillat som du snabbt rör ihop. Den är verkligen helt makalöst god! På bilden nedan har jag serverat såsen ed.


Ställ skålen eller kastrullen på en kall våt disktrasa (detta är för att undvika eftervärme som kan förstöra såsen). Låt gärna stå och vila ca 2-minuter. Prova denna variant på snabb och enkel bearnaise med creme fraiche – en kall, god sås med dragon.


Bearnaisessås må ha rötterna i Frankrike, men det är definitivt en svensk favorit. Här finns recept på bearnaise, från klassisk bea till chilibearnaisesås. Sätt kastrullen i vasken och spola kallt vatten runt botten så den svalnar snabbt.


Vispa i en msk kokande vatten under kraftig vispning. Tommy Myllymäki visar steg för steg hur du slår en perfekt bearnaise! Spela klippet för att se hur du enklare lyckas.


Klassisk bearnaisesås som är underbart god. I det här receptet är momenten något förenklade så du snabbt får ihop din favoritsås. Låt stå kallt så blir det en go tjock, kall bea!


Vid det här laget vet du att jag gillar snabbt och enkelt. Denna bea har min kompis lärt mig, jag har gjort om vissa saker, så här är min version.


Bearnaisesås lagad med kallt smör blir som vanlig hemlagad Bearnaise. Vissa tycker att det är lättare. En så god sås som bearnaisen (som man skulle kunna kalla för dotter till hollandaisen) kan rädda vilken grillkväll, middagsbjudning eller bakfyllepizza som helst.


Brorsan får naturligtvis äta sin béa kall om han vill men traditionellt serveras den varm fast inte het. En anledning till att den inte ska. Biff med bearnaise enligt Per Morbergs recept.


Kall beasås

Riktigt saftigt och gott kött som helst ska vara lite rött i mitten. Njut av något som fullkomligen smälter i munnen! För ett tag sen gjorde jag en kall beasås som intresserade många här i bloggen. Jag skrev ut receptet i kommentarsfältet, men för den som sitter och är nyfiken.


Kall beasås

I alla fall är märket "Lohmanders" bearnaise laktosfri. Den går inte att koka men är god kall. Att äta kall beasås har jag aldrig gjort fast den såg rätt god ut som kall. Typ beasmör (när det värmdes upp blev det som den misslyckade beasåsen).


Såserna bör förvaras kallt och en öppnad förpackning håller endast några dagar. Bäst i test är bearnaisesåsen Rydbergs. Bea recept, här hittar du Bea recept, t. Låt dig inspireras här i Lilltäppans kök. Jag lagar naturlig mat, för endast det bästa är gott nog.


Få idéer och kom igång med. Har ni nåt bra recept på sån? Ett recept man inte måste vara mästerkock för att lyckas med? Jag menar alltså sån där tjock beasås som man kan köpa otaliga.


Här hittar du ett jättebra recept på den klassiska bearnaisesåsen från tidningen Allt om Mat. Denna bearnaisesås är lätt att lyckas med och fantastiskt god.


Kall beasås

Så bra recept, då kan vi lyckas med egen bea för en gångs skull. Detta är ett recept på kocken Per Mobergs goda bearnaisesås. Har provat och misslyckats flera gånger med varm beasås. Servera bearnaisesåsen med grillat eller stekt kött.


Oj, här lyser jag med min frånvaro minsann! Idag tänkte jag göra fläskfile i ugn med klyftpotatis och beasås. Sås som görs kall äts nog kall skulle jag tro, eller rumstempererad.


Vilken färdiga bearnaisesås kan man äta om man går på LCHF?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.